was successfully added to your cart.

Veel gestelde vragen

Kunnen jullie mijn eigen ontwerp drukken?
Ja, we kunnen ook jouw ontwerp drukken. Hieronder vind je onze aanleverspecificaties.

– Adobe PDF opgemaakt in 100% zwart
– Hoge resolutie
– Tekst omgezet naar lettercontouren/outlines
– Bij meerdere kleuren/pregen deze aanleveren als losse pdf bestanden – ook in 100% zwart
– Juist formaat, met min. 3 mm afloop
– Voorzien van snijtekens met lijndikte 0,5 pt
– Gewenste Pantone kleur doorgeven in mail

Meer informatie voor het aanleveren van een ontwerp voor een letterpress kaartje kun je hier vinden.

Maken jullie ook geboorteposter passend bij jullie kaarten?
Jazeker, geboorteposters kunnen wij ook voor jullie verzorgen. Wij streven er naar om binnenkort voorbeelden te van te laten zien op onze site. Neem in de tussentijd gewoon even contact met ons op voor je wensen.

Hoe betrouwbaar zijn beeldschermkleuren?
Beeldschermkleuren zijn niet betrouwbaar om een kleur op te beoordelen. Dit kan behoorlijk afwijken van drukwerk kleuren. Een felroze op een beeldscherm in RGB kleur, wordt mat op een geprint kaartje. Dit zijn namelijk CMYK kleuren. Daarom raden wij ook altijd een proef aan van het kaartje om de kleuren te beoordelen. CMYK kleuren hebben een minder groot kleurbereik dan Pantone inkten. Voor letterpress maken wij gebruik van Pantone kleuren, deze komen op beeldscherm ook geheel anders over dan als ze worden gedrukt.

Felle kleuren of fluor kleuren printen?
Wil je heel graag een felle kleur of een fluor kleur dan is dit niet te behalen met digitaal printen maar dan zal dit gedrukt moeten worden d.m.v. letterpress of offset druk. Printen gebeurd d.m.v. het kleurensysteem CMYK en dit kleurenbereik is minder groot dan Pantone kleuren. CMYK kleuren kunnen ook wat fletser overkomen. Daarom raden wij ook altijd een proef aan van het kaartje om de kleuren te beoordelen.


Letterpress – Waarom is dubbelzijdig drukken d.m.v. letterpress minder diep gedrukt?
Wil je een bedrukking aan de voorzijde en een bedrukking aan achterzijde van een enkele kaart, kunnen beide bedrukkingen niet diep gedrukt worden. Hou hier rekening mee.
Beide bedrukkingen komen elkaar in het midden van het papier tegen. Door de druk veranderd de structuur van het papier aan de achterzijde van de kaart. Hierdoor zul je een lichte doordruk aan beide zijdes van het papier zien.


Letterpress – De kleurdekking is niet op ieder kaartje gelijk. Hoe kan dit?
Bij letterpress tonen kleurvlakken anders dan bij andere drukmethoden.
Het papier is soms door het kleurvlak heen te zien, alsof het enigszins is afgesleten. Dit heeft te maken met de techniek en de transparantie van de inkten. Wij vinden dit effect mooi, maar weten dat het niet geschikt is voor ieder product. Dit effect verschilt per kleur, en kunnen wij niet van te voren voorspellen. Ook de kleurdekking zal door de oplage heen kunnen variëren.

Letterpress is een ambachtelijke vorm van drukken met oude machines waarbij veel handwerk komt kijken. Hierdoor zal er vaak wat kleurverschil zitten in de oplage en kunnen we niet altijd de exact gewenste kleur drukken, maar deze kleur wel zeer dicht benaderen. Hoe groter de afbeeldingen/kleurvlakken hoe minder reliëf/indruk er zal zijn.

Grote kleurvlakken bieden weinig tot geen ruimte voor een indruk in het papier. Uitgespaarde tekst of een afbeelding in een volvlak geeft weinig tot geen resultaat, want het volvlak duwt alles naar beneden. Wil je dat het wit weer omhoog komt, dan wordt er een extra preeg ingezet. Dit brengt uiteraard extra kosten met zich mee.
Wil je toch grote kleurvlakken laten drukken, wees dan gewaarschuwd en weet wat je kan verwachten. Voor vragen en advies hierover kun je natuurlijk altijd contact opnemen.

Letterpress – Proefdruk
Een proefdruk in letterpress is niet mogelijk. Dit heeft te maken met het drukproces. Wel kunnen we een digitale PDF of een JPG sturen met een impressie van de kleur. Bekijk de proefdruk bij voorkeur niet op een tablet of smartphone omdat de kleuren hier heel anders op weergegeven kunnen worden.

Print en letterpress – De rand van mijn proefkaartje is iets scheef
Hebben jullie gekozen voor een kader op jullie kaartje, dan is de kans aanwezig dat je 1-2 mm verschil ziet tussen de rand links en rechts, of onder en boven. Dit heeft te maken met de snijmarge die de drukker nodig heeft. Een drukker mag binnen een snijmarge van 1-2 mm werken. Het kan ook zo zijn dat je proefkaartje netjes staat, en je oplage straks wel 1-2 mm afwijkt. Helaas is dit niet te voorkomen door de kleine schommelingen en kunnen we op 1-2 mm snijverschil kaartjes niet afkeuren. Is het verschil meer dan 1-2 mm, neem dan vooral contact met ons op, graag ontvangen wij dan ook een foto van de kaart.

Komt er een logo op de kaart?
Achterop elke kaart uit onze collectie drukken wij onze naam. Bewust klein en subtiel, dit doen wij om ons auteursrechtelijk te beschermen. Dit kan zijn in blinddruk (licht reliëf zonder inkt) op onze letterpress kaarten of geprinte kaarten met een extra handmatige bedrukking, en op geprinte kaarten klein en licht van kleur op de achterzijde van de kaart. Dit doen wij niet op kaarten met een bedrukking aan de achterzijde omdat wij vinden dat dit de uitstraling van de kaart niet ten goede komt. Bij kaarten met een ontwerp op maat kan op aanvraag onze naam weggelaten worden. Neem in dit geval dan even contact met ons op als je de bestelling bij ons plaatst.

Ontwerpen en copyright
Op alle ontwerpen en illustraties van De Kaartjeswinkel zit copyright. Kopiëren is niet toegestaan. Ook zullen wij geen andere ontwerpen van andere ontwerpers kopiëren. De klant vrijwaart De Kaartjewinkel voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op de door de klant verstrekte materialen of gegevens die bij de opdracht op of in het De Kaartjeswinkel product worden verwerkt.

Ontwerpen van andere ontwerpers
Afbeeldingen van collega drukkers en plaatjes die van internet zijn gehaald kunnen we niet drukken i.v.m. copyright.

Wat moet ik doen als we de bestelling niet goed hebben ontvangen?
We horen graag nog even of jullie de kaarten en enveloppen in goede orde ontvangen hebben. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op zodat we samen tot een oplossing kunnen komen. Belangrijk is wel de kaarten niet te verzenden! Als de kaarten al verzonden zijn kunnen we helaas geen klachten meer in behandeling nemen